Valt dat nu wel of niet onder garantie? Een stand van zaken over de wet consumentenkoop


 

Iets meer dan een jaar geleden veranderden enkele regels voor de verkoop aan consumenten. Dit naar aanleiding van nieuwe Europese wetgeving, die de verdere eenmaking van de interne markt beoogt (het vermijden van verschillen in de wetgeving van de lidstaten), met een focus op de groei van elektronische handel.


Uitbreiding toepassingsgebied

De bijzondere regels inzake consumentenkoop waren vroeger enkel van toepassing op fysieke goederen. Sinds juni 2022 werd een nieuw deel ingevoegd in het burgerlijk wetboek, waardoor ook de levering van digitale inhoud (computerprogramma’s, e-boeken,…) en digitale diensten (streamingdiensten voor films of muziek, sociale media,…) aan een bijzonder regime wordt onderworpen.

 

Concretisering van de conformiteitseis

Elk consumptiegoed moet voortaan voldoen aan subjectieve en objectieve conformiteitsvereisten.

De subjectieve conformiteitsvereisten betreffen onder meer het voldoen aan de in de koopovereenkomst omschreven hoeveelheid, kwaliteit, functionaliteit,… Bijkomend moet het goed ook geschikt zijn voor het bijzonder gebruik waarvoor de consument het goed wenst te gebruiken, indien dit uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst werd meegedeeld aan de verkoper.

De objectieve conformiteitsvereisten zijn algemener, zoals: geschikt zijn voor het doel waarvoor gelijkaardige producten normaal worden gebruikt en of het goed de eigenschappen bevat die de consument redelijkerwijs mag verwachten. In het geval van een goed met digitale elementen, moet de verkoper ervoor zorgen dat de updates, waaronder beveiligingsupdates, die nodig zijn om de conformiteit van het goed te behouden, worden meegedeeld en geleverd aan de consument.

 

Gebrek wordt makkelijker te bewijzen

De consument heeft nog steeds recht op een wettelijke garantie van twee jaar.

Onder de oude wetgeving genoot de consument gedurende de eerste zes maanden na aankoop van een omkering van de bewijslast. Dit houdt in dat het de verkoper is die moet bewijzen dat, wanneer een gebrek optreedt, het de consument is die dit gebrek heeft veroorzaakt. Dit aantonen is geen evidentie.

De nieuwe regels verlengen deze periode van zes maanden naar twee jaar. De omkering van de bewijslast geldt nu principieel voor de volledige wettelijke garantieperiode. Hierop zijn twee uitzonderingen:

  1. Bij aankoop van een tweedehandsgoed waarbij de verkoper de garantie uitdrukkelijk heeft beperkt tot één jaar (ook met betrekking tot tweedehandsgoederen geldt in principe een garantietermijn van twee jaar);

  2. Wanneer de verkoop een enkele levering van digitale inhoud of digitale diensten betreft (bijv. een e-book) kan de verkoper na één jaar de consument vragen om het bewijs te leveren dat het gebrek reeds bestond bij de levering. Let wel, bij continue levering gedurende een periode (bijv. streamingdienst) rust de bewijslast gedurende de volledige duur van de overeenkomst op de verkoper.

 

Commerciële garantie

De verkoper en de fabrikant hebben de mogelijkheid om (al dan niet betalend) naast de verplichte wettelijke garantie, een bijkomende commerciële garantie te geven aan de consument. Bijvoorbeeld:

  • een jaar extra garantie  bovenop de wettelijke garantie van twee jaar;

  • drie maanden gratis service in een erkend onderhoudscentrum;

  • verzekering voor eigen schade, diefstal en/of ongevallen.

De commerciële garantie moet sinds 1 juni 2022 verplicht bepaalde informatie bevatten, zodat het verschil tussen de wettelijke en de commerciële garantie voor de consument duidelijk is, zoals een duidelijke verklaring dat de consument recht heeft op kosteloze remedies van de verkoper in geval een gebrek optreedt tijdens de wettelijke garantieperiode, dat de remedies onder de wettelijke garantie niet aangetast worden door de commerciële garantie, de procedure die de consument moet volgen om de uitvoering van de commerciële garantie te verkrijgen,…

Indien een garantiebelofte ook via reclame wordt geuit, dan bepaalt deze reclame mee de inhoud van de commerciële garantie. Indien de garantievoorwaarden uit de reclame gunstiger zijn dan deze van het commercieel garantiebewijs, gelden de voorwaarden uit de reclameboodschap.

 

Kennisgeving van het gebrek

Tot slot is de consument verplicht om binnen een termijn van twee maanden vanaf de vaststelling van het gebrek de verkoper hiervan op de hoogte te brengen.

Bedrijven moeten rekening houden met deze veranderingen, waarbij commerciële garanties zeker de nodige aanpassingen moeten ondergaan. Het team ondernemingsrecht van PAQT Advocaten kan u hierin bijstaan en ervoor zorgen dat u in overeenstemming bent met de nieuwe bepalingen.


21-6-2023 Deze nieuwsbrief is louter informatief en dient niet beschouwd te worden als een juridisch advies. Voor uw vragen of een juridisch advies kan u contact opnemen met ons kantoor.


Op de hoogte blijven? Volg ons op Linkedin

Geert Reniers - vennoot

Contracten- en ondernemingsrecht

Lien Beckers - advocaat

Contracten- en ondernemingsrecht