(álle) werkgevers: bereid u voor op Covid-19 controles met de welzijnschecklist van de FOD WASO


ÁLLE ondernemingen onderworpen aan verplichtingen 

Of uw onderneming nu hoort tot de categorie (a) verplicht te sluiten (b) niet-essentiële dienst die in principe niet moet sluiten, of (c) cruciale sector en essentiële dienst[1]: u bent gehouden tot naleving van de verplichtingen zoals opgelegd door het Ministerieel Besluit van 23.03.2020[2] (zoals nadien gewijzigd) én (nog steeds) door de werkgeversverplichtingen opgelegd door de welzijnswetgeving. De kernverplichtingen klinken u inmiddels al bekend in de oren en werden hopelijk ook al geïmplementeerd: telethuiswerk (tenzij dit onmogelijk is voor de functie) en social distancing. 

Voor niet-essentiële ondernemingen zijn deze maatregelen een resultaatsverbintenis. Uw inspanningen zijn met andere woorden van geen tel, enkel het resultaat telt. Ondernemingen van cruciale sectoren en essentiële diensten moeten deze maatregelen ‘in de mate van het mogelijke’ toepassen. Verplichtingen houden ook controles in. Zowel politiedienstén als sociale inspectie (toezicht welzijn op het werk) controleren ondernemingen om na te gaan of ze zich aan de regels houden.

Voor niet-essentiële ondernemingen zijn deze maatregelen een resultaatsverbintenis. Uw inspanningen zijn met andere woorden van geen tel, enkel het resultaat telt.

Bereid u voor op een controle via de checklist van de FOD WASO 

De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg lanceerde een checklist “voor zelfcontrole”.  Dit document vormt een ideale uitvalsbasis om na te gaan of u de juiste preventiemaatregelen heeft genomen in uw onderneming. Laat nu ook de sociale inspectie dit document als uitvalsbasis gebruiken voor COVID-19 controles. Veelal vindt een eerste controle plaats vanop afstand (men stelt eerst vragen via e-mail of telefoon). Een bezoek ter plekke (al dan niet aangekondigd) behoort ook tot de mogelijkheden. Ook werkgevers uit cruciale sectoren en essentiële diensten ontsnappen er niet aan. Gelet op het belang van de naleving van de maatregelen,  legt de sociale inspectie daarbij korte deadlines op van 24u of korter om te antwoorden en de nodige documenten ter staving (vb. foto’s van de werkplek) voor te leggen. Gebruik de checklist om voor uzelf een dossier op te stellen zodat u snel en binnen de opgelegde termijn kan antwoorden op de vragen. 

Telewerk en social distancing maken deel uit van Welzijnswetgeving 

Men neemt bovendien aan dat de maatregelen naar aanleiding van de Covid-19 pandemie in de welzijnswetgeving worden geïncorporeerd. Hierdoor kunnen op basis van het Sociaal Strafwetboek bijkomende strafsancties opgelegd worden die niet van de poes zijn. De sancties verhogen exponentieel naarmate meer werknemers betrokken zijn én bij gezondheidsschade voor de werknemer. Ook essentiële bedrijven kunnen sancties oplopen en kunnen op deze basis zelfs tijdelijk gesloten of verzegeld worden. 

Risicoanalyse 

Wie welzijnswetgeving zegt, zegt ook risicoanalyses.

Als onderneming is het van groot belang om te beschikken over risicoanalyses opgesteld in samenspraak met de interne of externe preventieadviseur.  Zij vormen de basis voor verdere preventiemaatregelen die u moet nemen in het kader van COVID-19.

Indien u een recente risicoanalyse kan voorleggen bij een controle, heeft u al een belangrijk streepje voor.

Hoe kan PAQT Advocaten u helpen:

  • Wij helpen u een dossier samenstellen zodat u goed voorbereid bent op om snel vragen te beantwoorden tijdens een controle (in uw bedrijf of op afstand)

  • Wij staan u bij tijdens een controle en tijdens een verhoor, en in de nasleep ervan.

Wenst u naar aanleiding van bovenstaande nieuwsflash bijkomende informatie of assistentie? Ons team arbeidsrecht staat u graag bij. Neem vrijblijvend contact op om kennis te maken.


[1] Sinds het MB van 3 april 2020 met inbegrip van producenten, leveranciers, aannemers en onderaannemers van goederen, werken en diensten die essentieel zijn voor de uitvoering van de activiteit van deze bedrijven en deze diensten

[1] Het MB van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COFID-19 te beperken, zoals gewijzigd door het MB van 3 april 2020 houdende wijziging van het MB van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen op de verspreiding van het coronavirus COFD-19 te berken.

Datum: 07/04/2020. Deze nieuwsbrief is louter informatief en dient niet beschouwd te worden als een juridisch advies. Voor uw vragen of een juridisch advies kan u contact opnemen met ons kantoor.

 

Wenst u naar aanleiding van deze nieuwsflash bijkomende informatie of assistentie? Ons team arbeidsrecht staat u graag bij. Neem vrijblijvend contact op om kennis te maken.

Tom Arts - vennootarbeids- en sociale zekerheidsrecht (m.i.v. sportrecht) zekerheidsrechten en financieel recht ondernemingen in moeilijkheden en insolventierecht

Tom Arts - vennoot

arbeids- en sociale zekerheidsrecht (m.i.v. sportrecht)
zekerheidsrechten en financieel recht
ondernemingen in moeilijkheden en insolventierecht

Sabrina Fiorelli - vennootarbeids- en sociale zekerheidsrecht

Sabrina Fiorelli - vennoot

arbeids- en sociale zekerheidsrecht

Stijn Theunis - advocaatArbeids- en socialezekerheidsrecht

Stijn Theunis - advocaat

Arbeids- en socialezekerheidsrecht

Lore Claes - advocaatArbeids- en socialezekerheidsrecht

Lore Claes - advocaat

Arbeids- en socialezekerheidsrecht