Fast track procedure voor tijdelijke telewerkvergoeding tijdens de coronacrisis


 
 

Omwille van de nieuwe Covid-19 richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad is telewerk de norm geworden voor (bijna) elke functie binnen een bedrijf. Werkgevers kunnen in het kader van deze maatregelen een belastingvrije onkostenvergoeding voor telewerk toekennen aan hun werknemers. De Dienst Voorafgaande Beslissingen installeerde hiervoor een zogenaamde ‘fast track’ aanvraagprocedure met een standaardaanvraag, eenvoudig te hanteren door alle bedrijven. Werkgevers kunnen op deze manier zeker zijn dat de thuiswerkvergoeding die zij toekennen aan hun werknemers, inderdaad belastingvrij is.

 

Telewerk als norm ten gevolge van de Corona crisis

Werkgevers kunnen in het kader van deze maatregelen een belastingvrije onkostenvergoeding voor telewerk toekennen aan hun werknemers

Welke werknemers komen in aanmerking?

De aanvraag kan ingediend worden voor alle werknemers die binnen een bedrijf, omwille van de Covid-19 maatregelen, van thuis uit werken.

Een duidelijk uitgewerkte policy rond telewerk is in het kader van de fast track procedure niet vereist. Ook wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende functiecategorieën.

Voor welke vergoeding?

Aangezien alle medewerkers, waar mogelijk, op vraag van de Nationale Veiligheidsraad van thuis uit moeten werken, zal voor alle werknemers hetzelfde bedrag kunnen worden toegekend van maximaal 126,94 euro per maand.

Deze vergoeding dekt de kosten voor o.a. de inrichting en het gebruik van een bureau in de privéwoning van de werknemers, de kosten voor klein kantoormateriaal, nutsvoorzieningen zoals water, elektriciteit en verwarming, kosten voor onderhoud, de verzekeringen, de onroerende voorheffing, …

(para)fiscaal voordeel?

De vergoeding is vrij van RSZ-bijdragen en belastingen.

Hoe aanvragen?

Werkgevers die deze vergoeding wensen toe te kennen en zekerheid willen bekomen over het belastingvrije karakter ervan, kunnen een specifieke rulingaanvraag indienen. De standaardaanvraag kan gedownload worden op de website van de Dienst Voorafgaande Beslissingen, waarbij bedrijven enkel hun basisgegevens dienen in te vullen.

De voorzitter van de Dienst Voorafgaande Beslissingen heeft aangegeven omtrent deze specifieke aanvragen snel standaardbeslissingen af te leveren.

Hoe kan PAQT advocaten u helpen?

Wenst u gebruik te maken van de door de Dienst Voorafgaande Beslissingen ingestelde fast track procedure? Ons team fiscaal recht staat u graag bij.

David Engelbos - vennootFiscaal recht en familiale vermogensplanning Bouwrecht en vastgoed Vennootschapsrecht, contracten, M&A

David Engelbos - vennoot

Fiscaal recht en familiale vermogensplanning
Bouwrecht en vastgoed
Vennootschapsrecht, contracten, M&A

Astrid Swennen - advocaatFiscaal recht en (familiale) vermogensplanning Bouwrecht en vastgoed

Astrid Swennen - advocaat

Fiscaal recht en (familiale) vermogensplanning
Bouwrecht en vastgoed

Tim Vandeweyer - advocaatFiscaal recht en (familiale) vermogensplanning

Tim Vandeweyer - advocaat

Fiscaal recht en (familiale) vermogensplanning